UA-6670599-3

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - Open spouw
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Open spouw

Post Reply Post Reply
Author
Erik View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Open spouw
    Posted: 11 Juni 2015 at 21:04
Onze nieuwbouwwoning is uitgevoerd met kozijnen die achter het buitenspouwblad vallen. Normaalgesproken (lees: volgens de bouwtekeningen) zit er een opening van 1 cm tussen het buitenspouwblad en de kozijnen.

Bij diverse kozijnen (de meesten) is die opening echter veel groter geworden; tot ruim 3 centimeter aan de zijkant bij sommige ramen en nog meer aan de bovenkant.

We hebben bij de aannemer aangegeven dat we niet tevreden zijn over deze uitvoering, andere buren hebben het er bij laten zitten. Een aantal zaken maken dat ik twijfel;

1. Wat als er over een aantal jaren ongedierte (bijv steenmarters) huishoudt in mijn spouw en er met het isolatiemateriaal 'vandoor' gaat?
2. Isolatiewaarde; de muren zijn in de berekeningen meegenomen met een Rc van 4,5 (zeg ik dat goed?), waarbij -volgens een metselwerkadviesbureau wat ik heb geraadpleegd- gerekend is met een zwak geventileerde spouw, terwijl in de praktijk met een sterk geventileerde spouw niet de isolatiewaarde conform bouwbesluit wordt gerealiseerd. Ik heb overigens geen idee hoeveel dit in stookkosten over 25 jaar zou schelen..
3. Door de grote opening kan ik zien dat de achterliggende slabbe op plaatsen deels ontbreekt / kapot gedraait is bij het plaatsen van de spouwankers oid. Hierdoor het isolatiemateriaal nat kunnen regenen bij harde wind.

De uitvoerder geeft aan dat hij geen oplossing weet voor het 1e en 2e probleem; een lat op het kozijn of compriband zorgen volgens hem voor houtrot door vocht in de toekomst. Buitenspouwblad afbreken en opnieuw opmetselen vindt hij volgens mij te duur..

Het is uiteraard niet mijn verantwoording om een oplossing aan te dragen, maar aangezien ik niet zie gebeuren dat de aannemer het probleem verhelpt, hoor ik graag tips om dit op te lossen!

Al vast bedankt!
Erik

Back to Top
Toon View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juni 2015 at 08:51

Wanneer die openingen groter zijn dan 1 cm wordt niet voldaan aan het Bouwbesluit 2012.
De aannemer is verplicht te bouwen conform het Bouwbesluit.
Zie artikel 3.69 van het Bouwbesluit

Art. 3.69 Openingen(Nieuwbouw)
Een uitwendige scheidingsconstructie heeft geen openingen die breder zijn dan 0,01 m. Dit geldt niet voor een afsluitbare opening en een uitmonding van:
a.een afvoervoorziening voor luchtverversing;
b.een afvoervoorziening voor rookgas, en
c.een ont- en beluchting van een afvoervoorziening voor huishoudelijk afvalwater en hemelwater.

En inderdaad: bij openingen van 3 cm is er tevens sprake van een sterk geventileerde spouw met als gevolg dat je geen isolatiewaarde in rekening mag brengen voor de luchtspouw en buitenmuur. Dus ook op dat punt gaat de aannemer de fout in.

Het is aan de aannemer om het probleem op te lossen. Schakel de gemeente anders in of bijvoorbeeld VEH.

Back to Top
Erik View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juni 2015 at 14:21
Bedankt Toon voor de heldere reactie. 

Ik ben het helemaal eens met de opmerking "Het is aan de aannemer om het probleem op te lossen". Echter, de aannemer zegt geen goede oplossing te kennen, de suggesties die ik (als leek) heb aangedragen (compriband, geverfde lat) raadt hij af vanwege risico op rot van de kozijnen. 

Het laatste waar ik op zit te wachten is natuurlijk een aanpassing die op termijn het probleem groter maakt dan dat het nu is, vandaar dat ik hoop dat iemand een idee heeft hoe dit goed opgelost kan worden. Van de aannemer zal het idee niet komen ben ik bang...
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.062 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek