UA-6670599-3

†††††††

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - R waarde spouwmuur
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

R waarde spouwmuur

Post Reply Post Reply
Author
Pumkies2 View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pumkies2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: R waarde spouwmuur
    Posted: 10 Oktober 2012 at 17:06
Hallo,
ik wil een buitenmuur op zolder isoleren met steenwol. In totaal wil ik het liefst een R-waarde van zo'n 3 halen. Ik wil niet teveel ruimte verliezen als het even kan (dwz, dikte van steenwol+afwerking zo klein mogelijk uiteraard). Kan iemand mij vertellen wat ongeveer de R-waarde is van een gemiddelde, enigzins geventileerde spouwmuur (buitenmetselwerk, spouw, kalkzandsteen afgesmeerd met specie) zodat ik weet wat ik nog aan steenwol/R-waarde ongeveer nodig ga hebben?

hartelijk dank.
G. Joosten
Back to Top
Jos Vallen View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jos Vallen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2012 at 08:43
Voor die R-waarde van de spouwmuur zijn ook de dikte van de toegepaste materialen en de maat van de spouw nodig!
Back to Top
Poortman View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Poortman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2012 at 09:24
De formule is R = d / λ waarbij:
R = warmteweerstand in m2 K / W
d = dikte van het materiaal in m
λ = warmtegeleidingscoŽfficiŽnt in W / m K; vaak wordt λreken genomen, dwz. de λ-waarde waarmee gerekend moet worden.

metselwerk, dikte 0,10 m met λ = 1, geeft een R = 0,10 / 1 = 0,1 m2K/W
lucht, standaardwaarde R = 0,15 m2K/W
Isolatie, ik zou glaswol kiezen, ipv steenwol.
Ri + Re erbij op rekenen = 0,04 + 0,13 = 0.17 m2K/W
Kalkzandsteen, ligt aan de dikte, uitgegaan van 100mm = geeft een R = 0,10 / 1 = 0,1 m2K/W

Dus totaal  0,1 + 0,15 + 0,17 + 0,1 = 0.52 m2K/W

Dat betekend dat je dus 3-0,52 = 2,48 m2K/W nog moet halen door middel van je isolatie.

Makkelijker kan het niet
Succes er mee. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.

†††††††

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek