UA-6670599-3

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - 'Opkruipende' schutbuis CV-leiding
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

'Opkruipende' schutbuis CV-leiding

Post Reply Post Reply
Author
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 'Opkruipende' schutbuis CV-leiding
    Posted: 15 Augustus 2011 at 14:55
Niet zozeer een probleem dit keer, maar meer een algemene vraag. Misschien dat iemand het antwoord weet. Weet ook niet of het in het goede categorie staat, maar ik kon geen categorie 'nieuwsgierigheid' vinden Wink

Situatie: woning uit de jaren '70, vloeren zijn opgetrokken uit holle baksteen. Woning is voorzien van een CV-installatie (standaard HR-ketel, ik schat op dit moment zo'n 15 jaar oud). 10 jaar geleden zijn bij een grootschalige verbouwing alle CV-leidingen opnieuw aangelegd. Daar waar ze door de vloer heen prikken is een kunststof schutbuis/mantelbuis geplaatst.

Wat is nu het geval? Het valt me de laatste jaren op dat er een aantal schutbuizen langzaam maar zeker beginnen te verschuiven. En dat komt echt niet omdat ze los zitten, ze zitten namelijk muurvast en zijn met geen mogelijkheid handmatig te verschuiven. Ook niet met behulp van gereedschap. Het grappige is echter dat één buis omhoog kruipt, terwijl de andere juist zakt. Uiteraard was ik benieuwd naar de oorzaak van dit gebeuren, een mogelijk interessant feit dat ik heb kunnen ontdekken is dat de schutbuizen tegen de stromingsrichting van het warme water in kruipen. Het gaat overigens om twee verschillende posities in het huis, ook nog eens op verschillend vloerniveau.

Is er iemand die de achterliggende gedachte / theorie kent? Ben wel benieuwd namelijk. Smile
Back to Top
Cor S te B View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cor S te B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2011 at 10:10
Leon,
Wat je niet aangeeft is of er ruimte zit tussen de mantelbuis en de verwarmingsbuis.
Als er 2 buizen naast elkaar zitten is de ene de aanvoer en de andere de afvoerleiding.
Het kan zijn dat de ene naar boven gaat en de andere naar beneden. Het komt dan doordat de leiding plotselijk warm wordt (en uitzet) en vervolgens langszaam afkoelt (en krimt). Doordat de buizen in de lengte ook aan verandering onderhevig zijn kan er sprake zijn van forse veranderingen welke uiteraard afhankelijk is van de betreffende leidinglengten. Een leiding die over de volle verdiepingshoogte door een mantelbuis gaat en vervolgens weer een verdieping overbrugt is meer aan verandering onderhevig dan een buis die langs het plafond gaat, door de mantelbuis en op de vloer weer verder gaat.
Ik hoop dat dit de oplossing is.
Het tegengaan van het probleem.
Met een beetje vet (bij voorkeur ooievaarskuitenvet, beperkt houd- en leverbaar) tussen de mantelbuis en leiding kan het probleem verholpen worden. Wel met je pink aanbrengen voor het beste resultaat.
Wink
Back to Top
Van Geffen View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Van Geffen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2011 at 18:31
klopt heb bij klant het zelfde mee gemaakt heb dit opgelost met grafiet poeder in de olie mengen
maar dat genoemde is ook goed
groetjes
Back to Top
Mathylda View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mathylda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2012 at 17:48
Thank you for such a brilliant SEO sttaergy. I am definitely going to implement it today, will let you know how it goes.I am also trying to rebuild some of my blogs that lost their rankings, I am not sure if I ill be wasting my time but i guess i just cannot walk away without trying to revive them. Thanks once again
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.063 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek