UA-6670599-3

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - afvoer keuken afzuigkap
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

afvoer keuken afzuigkap

Post Reply Post Reply
Author
chris View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: afvoer keuken afzuigkap
    Posted: 22 December 2010 at 12:01
Onze buren hebben de afzuiging van het koken  gewijzigd. Was dit eerst via de wasemkap en de huisventilatie via het dak, nu is er een motor afzuiging gemaakt met een pijp direct door de muur. De uitmonding daarvan is vlak onder ons slaapkamerraam.  Confused
Wat zijn de regels mbt afvoer van de keukenluchtjes?

Back to Top
NITRAM bouwadvies View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NITRAM bouwadvies Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2010 at 11:07
In uw raam van de slaapkamer bevindt zich waarschijnlijk een ventilatierooster dat dient voor de toevoer van verse lucht naar uw woning.
Het bouwbesluit stelt indirect eisen aan de afstanden van afvoeropeningen (de uitmonding an de afzuigkap) en de toevoeropeningen van verse lucht (het rooster in uw raam)
Het Bouwbesluit geeft geen afstanden aan maar spreekt over maximale verdunningsfactoren.
Dat betekent dat in uw situatie de verdunningsfactor conform NEN 1087 (ventlatie van gebouwen) moet worden berekend en moet worden beoordeeld of daaraan wordt voldaan.
De verdunningsfactor hangt onder meer af van de volumestroom van de afzuigkap, de lengte tussen de afvoer (de uitmonding van de afzuigkap) en de toevoer (uw ventilatierooster) en eventueel hoogteverschil tussen toe- en afvoer.
Met de in NEN 1087 aangegeven formule kan de verdunningsfactor worden berekend en worden bepaald of de plaats van de uitmonding in de gevel toelaatbaar is.
Back to Top
geboers View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote geboers Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2011 at 11:45

Hoeveel is de minimale afstand tussen gasfornuis en afzuigkap brandtechnisch noodzakelijk en vereist.

m.vr.grt
harry geboers
Back to Top
W.de Boer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote W.de Boer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2011 at 10:05
Let op !! deze NEN wordt aangestuurd door het bouwbesluit wat eissen stelt aan de verdunningsfactoren van aan en afvoeren van ventilatie en verbrandingsgassen van het gebouw !!!!  dus niet ten opzichte van de buren !!.

Privaatrechtelijk is er wel wat over geregeld als ik me niet vergis in boek 5 Burenrecht ??
Publieksrechtelijk kan mogelijk op grond van de bouwverordening wat worden ondernomen.

Uiteraard is een goede buur beter dan een verre vriend  mogelijk is goed overleg met de buren de sleutel tot een oplossing van de overlast.
Back to Top
aad View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2012 at 15:41
ook ik heb een buurman die een gevel doorlaat gemaakt heeft voor zijn afzuigkap. Het gevolg is nu dat ik al genietend van de tuin met verheven stem moet gaan praten om boven het geluid van de afzuigkap te komen en na een kwartiertje begint dit behoorlijk irritant te worden. Dan hebben we het nog geeeneens over de kook luchten. Nu ben ik absoluut niet vies van surinaams eten, maar om de deuren en ramen nu dicht te houden in het voorjaar en hartje zomer omdat anders het hele huis er naar ruikt, laat staan d ewas buiten hangen....het gaat mij echt te ver. Gezellig buiten eten en zitten in de tuin is nu stukken minder geworden. Tijdens de VVE vergadering heeft hij toezegging gedaan, maar nu is zijn standpunt dat het niet zijn probleem is. Omdat het een VVE is bestaande uit 2 personen/eigenaren is er sprake van gelijke weging en dus een patstelling.

Is hier nu helemaal niets aan te doen?
Back to Top
Berend View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Berend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2012 at 16:27
Het bouwbesluit geeft aan dat minimaal 2 meter vanaf de scheidingsmuur naar buiten moet worden uitgeblazen.
Back to Top
Pien View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2012 at 12:10
mijn buurman klaagt over mijn afzuigkap. onze huizen staan 60 cm van elkaar, de huizen stammen uit 1784!! in 1998 zijn wij er komen wonen en hebben een afzuigkap door de muur gemaakt. onze huidige buren wonen er sinds 2003. 2 jaar geleden hebben zij de tuin opgeknapt en gaven aan dat wanneer ze buiten zaten onze afzuigkap roken. nu willen ze me aanklagen  omdat ik het niet veranderd heb. de uitmonding zit  in de muur. ongeveer een anderhalve meter tussen de huizen in voor het einde van de beide huizen( achtermuur) nu zwaait de buurman met een bouwbesluit van 2003. Moet ik daaraan voldoen??? de uitmonding zat er toen al maar moet ik bij iedere nieuwe regel mijn spullen aanpassen of???...........
Back to Top
klaas View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote klaas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2012 at 20:00
Helaas is er wel recht van spreken, zou dit niet onder bouwbesluit vallen dan wordt het een civielrechtelijke procedure, want in burgerlijk wetboek is nl. e.e.a. wel opgenomen ten aanzien van burenoverlast (stank geluid hemelwaterafvoer enz.)

Back to Top
Reint View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reint Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2012 at 12:23
Het lijkt er heel erg op dat wij elkaar kennen, echter het verhaal zoals het hier verteld wordt gaat niet helemaal kloppen.
De huizen zijn inderdaad uit de jaren 1700 en staan ongeveer 10 cm uit elkaar, de erfgrens ligt precies op het terrein van de buren. Mijn buren wonen er inderdaad vanaf 1998 en wij vanaf november 2003.
Nu komen hier echter de onwaarheden.
Ik heb uiteindelijk wat foto's opgesnord van de staat van het huis zoals wij het kochten, en tot medio 2005 is op geen van deze foto's een uitmonding in de zijgevel te zien, wat dus inhoudt dat hij daarna geplaatst is en niet zoals geschetst al in 1998.
Het plaatsen is niet in overleg gegaan ook dit ben ik na gegaan wat het gerucht ging nl. dat in eerste instantie mijn ex hier alles vanaf wist, echter bij navraag weet die helemaal nergens van. Wel mijn dochter die toen alleen thuis was waar tegen gezegd is wij willen even in de tuin een gat in onze muur maken!!
De uitmonding zit op nog geen 30 cm van mijn keukenraam in de zijgevel met de uitmonding naar beneden gericht.

Nadat dit dus zo gedaan is heb ik  direct al aangegeven dat dit geen wenselijke situatie was en dat de afvoer van de afzuigkap gewoon door hun dak moest, dat ze daar tzt wel een oplossing voor moesten vinden. Want zorgen dat je zelf van de vervelende kookluchtjes afkomt en ze dan gewoon bij de buren direct op het terras dumpen is natuurlijk niet normaal. Het antwoord was waar moet die dan heen, waarop ik gezegd heb simpel door het dak zoals het hoort! Moeilijk gezicht maar hij zou wel kijken. Afijn 7 jaar verder een telefoontje van de wijkagent omdat ik al 2 keer de afzuiging dicht had gezet omdat ik buiten zat (op mijn terras) in vette kooklucht van de buren, want dat mag dan ook weer niet (alhoewel ik dat betwijfel) er wordt mij leefgenot ontnomen op mijn eigen grond omdat iemand afval stank of hoe je het ook noemt onrechtmatig op mijn terrein dumpt!

Nu zo'n 7 jaar verder en al lang geen tzt meer, is er nog niks gebeurt buiten een boel ellende met de buren en het opraken van ons geduld, een boel gelul in de buurt, maar goed eerlijkheid duurt het langst.
Verder heb ik mij goed verdiept zeker ook aan de hand van dit soort sites en natuurlijk het wetboek van Strafrecht titel 5 burenrecht, dat ik volledig in mijn recht sta om te eisen dat dit op een correcte manier wordt opgelost!
Mocht deze mail geen navolging vinden rest mij alleen nog de laatste stap, en dat is die naar het kanton gerecht. Mocht dit het geval zijn blijft het niet bij het eisen van verandering van de situatie naar een situatie zoals die voorgeschreven is maar ook schadevergoeding van derving woongenot en alles wat ik daar nog maar bij kan vinden.

Verder verdenk ik mijn buren er ook nog van dat ze een van hun erfdienstbaarheden ten aanzien van mij onbruikbaar hebben gemaakt, nl de erfdienstbaarheid van hemelwater afvoer via de put onder hun bijkeuken, door deze vol te storten met puin.waar door ik bij tijd en wijle zelfs mijn kelder onder water heb staan.

Zoals gezegd lijkt het verhaal erg op mijn verhaal, en hoop dan ook op meer positieve reacties zoals die van Klaas.
Want zoals ik het zie ben ik al die tijd erg coulant geweest maar nu na enkele verbouwingen je uiteindelijk een keer wil genieten van je huis zou het toch prettig zijn geweest als dit al was opgelost.
Reacties van maak je niet druk het koken is toch maar een keer per dag zit ik niet op te wachten want als ik dat geen probleem moet vinden is er ook de noodzaak niet voor een afzuigkap en kan die ook wel weg.

met vriendelijke groet,

Reint Elzinga
Back to Top
E van den Berg View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E van den Berg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2016 at 21:14
Situatie:
Hoekhuis met oprit naar garage. Hiernaast garage van buurman; muur op ca 20 cm vanaf erfgrens, dakgoot iets over erfgrens. Tussen huis en garage heb ik een carpoort gebouwd met de dakgoot ook iets over de erfgrens. Deze situatie bestaat ca 35 jaar.
Nieuwe buurman heeft recentelijk zijn garage verbouwd tot keuken, met de afvoer van de keuken afzuigkap uit de muur loodrecht op de erfgrens (20 cm), uitkomend onder het dak van de carpoort.
Moet ik toestaan dat de buurman de afvoer van de afzuigkap via bocht en bui(s)zen langs zijn muur afvoert, zijdelings langs danwel vertikaal door zijn dakgoot. Hij zou dan gebruikmaken van de 20 cm ruimte tot de erfgrens en onder zijn dakgoot? Kan hij dit doen zonder overleg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek