UA-6670599-3

†††††††

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek
  New Posts New Posts RSS Feed - breedplaatvloer vs. kanaalplaatvloer
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

breedplaatvloer vs. kanaalplaatvloer

Post Reply Post Reply
Author
Cheese View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: breedplaatvloer vs. kanaalplaatvloer
    Posted: 02 Juni 2010 at 22:03
Wij dubben tussen een breedplaatvloer (voor 1e verdiepingsvloer) en een kanaalplaatvloer.

Ten eerste zegt de aannemer dat voor (7m breed, 10m lang huis + 7m breed, 1.5m uitbouw achter, b.g.) een breedplaatvloer ruim 4700 euro extra betaald moet worden t.o.v. een kanaalplaatvloer. Dat is gelijk de eerste vraag: is dit een reŽle prijs?

De hoofdreden dat we een breedplaatvloer willen, is dat voor de uitbouw achter het huis (alleen b.g.) een constructie voor de achtergevel nodig is. Daarvoor is een stalen draagbalk nodig (en wellicht kolommen in de muur). Met een breedplaatvloer is die constructie onzichtbaar weg te werken, door de draagbalk mee te storten in de plaat.

Als tweede reden heb je met een breedplaatvloer de mogelijkheid tot vlak plafond en de geluidsisolatie schijnt beter te zijn.

Mijn tweede vraag is dan: zijn die voordelen waar, en tegelijk die prijs waard?

Derde vraag: zijn er andere (goekopere?) oplossingen?

Back to Top
Cheese View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2010 at 13:18
Niemand een reactie/toevoeging/informatie?
Back to Top
Leon View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Leon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2010 at 23:20
Bij deze dan, omdat je zo aandringt Wink

1) Breedplaatvloeren zijn in 99% van de gevallen inderdaad duurder dan kanaalplaatvloeren. Dit komt mede omdat breedplaatvloeren meer manuren op de bouw kosten. Of de prijs die je noemt ook reŽel is kan ik niet zeggen, maar het klinkt mij niet als schrikbarend duur in de oren.
2) In een breedplaatvloer kun je inderdaad versterkte stroken opnemen, deze 'vervangen' de stalen ligger die je anders onder een kanaalplaat nodig hebt.
3) Met breedplaatvloeren kun je inderdaad een naadloos gespoten plafond creŽren. Aangezien de platen d.m.v. wapening aan elkaar gekoppeld worden zullen er geen scheuren ontstaan t.p.v. de plaatnaden. Bij kanaalplaten zullen wel scheuren ontstaan die in geval van een vlak plafond direct zichtbaar zijn. Houd er wel rekening mee dat de aannemer voor een naadloos plafond meerwerk in rekening zal brengen (ik weet niet of dat bij in de genoemde prijs is in begrepen?)
4) De geluidsisolatie zal iets beter zijn, aangezien een breedplaatvloer uit massief beton bestaat, terwijl een kanaalplaatvloer voorzien is van (hoe verrassend): kanalen in de lengterichting. Hoe zwaarder de vloer, hoe beter de geluidsisolatiewaarde. Het verschil zal echter nihil zijn, het is niet zo dat je in de praktijk een wezenlijk verschil gaat merken.
5) Voor wat betreft de voordelen: zie bovenstaand. Of het de prijs waard is moet je zelf beoordelen, dat kunnen wij niet voor je doen
6) Voor woningbouw zijn er feitelijk twee vloersystemen beschikbaar, en die zijn in dit topic behandeld. Een derde alternatief is een vloer die geheel in het werk wordt gestort, maar dat is voor ťťn enkele woning niet interessant. Qua voordelen is zo'n vloer gelijkwaardig aan een breedplaatvloer, het enige verschil is dat deze bij zeer grote aantallen prijstechnisch wat gunstiger is aangezien de bekisting dan meerdere malen gebruikt kan worden. Dat is hier echter niet aan de orde.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt Thumbs Up
Back to Top
Cheese View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cheese Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2010 at 08:16
Hartelijk dank voor je reactie. Duidelijk. De hoofdmeerwaarde zit voor mij in het wegwerken van de stalen constructie. Hopelijk vindt mijn vrouw ook de meerprijs waard. Bij de aannemer zal ik navragen of een egaal dichtgesmeerd plafond meegenomen is in de prijs.
Back to Top
Mark View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juni 2010 at 23:38
In een breedplaatvloer kun je goed leidingen meestorten zoals riolering en ventilatiekanalan. Denk aan badkamer. Bij kanaalplaatvloeren heb je dan een dikke afwerklaag nodig.
Geluidisolatie is ook slechter. Bij woningscheidende vloeren zijn kanaalplaatvloeren daarom vaak niet mogelijk.
Back to Top
Timmer View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Timmer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2010 at 08:35
In een kanaalplaatvloer heb je ook genoeg mogelijkheden om je kanalen en leidingen in te storten. En heb je geen dikke afwerklaag nodig. Geluidsisolatie binnen een woning is niet nodig (want niet woningscheidend) en daarbij kunnen kanaaplaatvloeren prima woningscheidend als je een appartenementevloer pakt. Die is dikker en heeft een dikkere onderplaat. Maar nogmaals dat is binnen een woning niet van belang.
Back to Top
samim View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote samim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2014 at 22:30
Als bouwkundige student, raad ik je aan om breedplaatvloeren toe te passen. 

Ten eerste: je hebt geen kolommen en draagbalken in zicht. Maar let op met koudebruggen mocht de draagbalken buiten de woning steken. In dat geval heb je isokorf (vloeren, consoles) nodig. Dit gaat enorm in de prijs stijgen. 

ten tweede: breedplaatvloeren hebben idd een betere geluidisolatie en brandwerendheid dan kanaalplaatvloeren.

ten derde: Bij kanaalplaatvloeren komen de extra kosten zoals extra afwerklaag (druklaag). afwerking van de onderkant enz.

je hebt een aantal nadelen dat zijn de gewicht en de overspanning is minder dan de kanaalplaatvloer. maar goed in jou geval red je wel met een breedplaatvloer. alleen oppassen voor het gewicht dat niet teveel wordt voor je fundering. 

Ik zie dat je in 2010 heb gepost, daarom post ik dit als tip andere mensen die het zelfde vraag hebben. Succes! 
Back to Top
pipo View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pipo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2014 at 13:26
kan je breedplaatvloer combineren met kanaalplaatvloer ? bijvoorbeeld woning 8 bij 14 waarbij 1 breedplaat gebruikt wordt ivm uitkraging verdieping en rest kanaalplaat.
Back to Top
marco hersmis View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marco hersmis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 April 2014 at 11:31
Ja, je breedplaat wordt dan wel duurder. Ontwikkeling, fabricage voor een breedplaat.
Back to Top
haagse jhonnie View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote haagse jhonnie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2014 at 09:17
ik zit ook te dubben tussen een breedplaatvloer en een kanaalplaatvloer. ik heb een aanbouw van 2m2 en daar moet nog een vloer in, helaas weet ik niet of deze vloeren in deze maat geleverd kunnen worden.

HELP MIJ!!!!!!!!!!!!!
Back to Top
Terah View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terah Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2015 at 01:33
Je vraag is wat incompleet (vloer op de begane grond/aarde, hoe gaat de vloer gebruikt worden, hoe is de bereikbaarheid van de ruimte waar de vloer in moet), maar hieronder een voorbeeld voor een vloer op de begane grond, goed bereikbaar voor een auto+aanhangwagen of vrachtauto:

Voor een vloer/plafond van 'slechts' 2 x 2 zou ik het gewoon in het werk storten. Helemaal wanneer het een vloer betreft (omdat je dan geen stutwerk hoeft op te bouwen), om de volgende redenen: 
Vuistregel voor dikte van de vloer (voor standaard gebruik, geen extreme lijn/puntbelasting)  is voor vloeren onder 7m lang = lengte / 25, wat voor deze afmeting dus 2 / 25 dus 8cm vloer is. Nu hou ik wel van wat overkill, dus laten we uitgaan van 15cm vloerdikte:

2 x 2 x 0.15 = 0.6 m≥ = 50 zakken beton a 25kg = ruwweg 250 euro.
Dit is exclusief huur betonmolen, en bezorgen kost misschien ergens tussen de 40 en 75 euro, misschien nog een wapeningsmatje erin, dus laten we het afronden naar 350 euro. 
Mij lijkt niet dat je daar je breed- of kanaalplaat voor kunt aanschaffen, bedenkend dat die ook nog afgewerkt moet worden.
Als alternatief kun je ook een betonmixer laten komen, die bezorgen voor hetzelfde bedrag een kuub beton. Geen gesleep, zo vanuit de mixer via de goot je ruimte in.

Back to Top
Are View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Are Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2015 at 09:04
Goedemorgen allen,

Wie kan mij helpen?

Ik wil een serre en een garage/schuur bouwen en er ligt nu een ringbalk van 80cmm op heipalen 22x22cm van 10m en daar moet een vloer op komen , de garage/schuur is 10x4m en de serre is 7x4m.
kan ik hier kanaalplaat als vloer toepassen?
en voor de garage/schuur, kan ik op deze platen starten met het metselwerk of moet ik het metselwerk vanaf de ringbalk starten?

Back to Top
guest View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote guest Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 at 11:04
Beste Are,

Je kan een kanaalplaat toepassen maar bedenk wel dat je geen last moet krijgen van vocht vanuit de grond.
Als je verstandig bent begin je het metselwerk inderdaad vanaf de ringbalk, of zelfs nog wat lager. Dit in verband met bescherming van je vloer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.03
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.062 seconds.

†††††††

OmgevingsWeb OmgevingsWeb Boek